Prijava
Savjeti: KUĆNI LJUBIMCI
Kada i kako je je pas postao najbolji čovjekov prijatelj?
07 vlj 2015 15:17:00
10809 views
0 comments

Prijateljstvo psa i čovjeka nije tako staro kao što se dosad vjerovalo, tvrde znanstvenici, ističući da to druženje traje "tek" nekih 15.000 godina.

Njihova studija, objavljena u časopisu Nature, zasniva se na rezultatima analize dvije fosilizirane lubanje, od kojih je jedna stara više od 30.000 godina, a na osnovu kojih se domestikacija (pripitomljavanje) pasa dovodila u vezu sa periodom kada su ljudi još bili lovci-sakupljači.

Nove 3D analize lubanja pokazale su, međutim, da one nisu pripadale ranim psima, kao što je navedeno u prethodnim studijama, već vukovima. Najstariji fosilni dokazi pripitomljavanja pasa zapravo datiraju od prije 15.000 godina, kada su ljudi raskinuli sa nomadskim načinom života i počeli da se bave poljoprivredom, navode istraživači.

"Znanstvenici su požurili kada su htjeli da stave ogrlicu najstarijem pripitomljenom psu", rekla je biolog i koautor studije Abby Drake sa Skidmore koledža u New Yorku.

"Nažalost, njihove analize nisu bile dovoljno utemeljene i precizne", navela je Drake, prenosi AFP.

Drake i njene kolege su proučavali oblik i veličinu fosila pomoću skenera i 3D softverske vizualizacije, a zatim su prikupljene podatke usporedili sa mjerenjima lubanja drugih pasa i vukova, kako modernih, tako i onih drevnih vrsta.

Ova je metoda omogućila naučnicima da uoče i najmanje morfološke razlike između pasa i vukova, kao što je usmjerenje očne duplje i razmak između njuške i čela.

"Naša studija pruža novu i precizniju metodu razlikovanja fosila psa i vuka", iznaša Drake dodajući da rezultati njihove analize pokazuju koliko su u biti prethodna mjerenja bila netočna. "Sada možemo sa 96 postotnom preciznošću reći da li neka lubanja pripada psu ili vuku", napomenula je Drake.

Znanstvenici velikim dijelom smatraju da je pripitomljavanjem pasa počelo kada su drevni vukovi se počeli približavati ljudskim naseljima privučeni hranom na obližnjim otpadima. Procjenjuje se da je do razdvajanja pasa od vukova došlo prije 7.000 do 30.000 godina.

Čovjek je tek prije nekih 200 godina počeo da razlikuje razne rase pasa i uvodi standarde uzgoja, rekla je američka znanstvenica. Vjeruje se da je pas prva životinja koju je čovek pripitomio, što se smatra ključnim korakom u razvoju moderne civilizacije.

"Čovjeku su psi bliski i on je utjecao na njihovu evoluciju", iznaša Drake, objasnivši motivaciju istraživanja. "Psi zauzimaju značajno mjesto u našim životima. Znati u kojem trenutku u ljudskoj povijesti je došlo do pripitomljavanja pasa je važno ne samo za našu, već i za njihovu priču", zaključuje Drake.

Piše: Čuvalica.hr uredništvo
Izvor: Tanjug
Photo:

Hug by malweth, on Flickr
Creative Commons Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.0 Generic License   by  malweth
Galerija slika
Nema galerije slika.
Youtube video-zapisi
Nema youtube video zapisa.
Ovaj članak ima 0 komentara
.

Kako postati PREMIUM član?

• Želiš znati kako postati PREMIUM član? KLIKNI me :)
  • Postani PREMIUM član i pristupi kontakt informacijama
  • Pronađi pomoć za sebe, svoju obitelj, dom ili tvrtku
  • Preporuke i mišljenja roditelja, poslodavaca, klijenata
  • Razmjena poruka i informacija
  • Pristup sigurnosnom profilu osobe za Premium Star korisnike!

Pronađi posao!

• BESPLATNO napravi svoj oglas!
  • ISTAKNI svoj oglas kao PREMIUM član i omogući pristup kontakt informacijama